iklan

Thursday, May 9, 2013

Program Pasca Siswazah Luar Negara (MARA)


owh tgkla kta2 kt ats tu..kompem application aku ditolak mentah2..bkn stkt unconditional offer, conditional offer pn tadak..ap y ada??hanyala password dan username tuk login kt uni yg bkenan dihati..haha..application tuk apply uni byk lg xlengkap wehhh..nk reference letter from lecturer, personal statement bagai..n y penting nk ielts..result tuk psikometrik test tu nk kua mggu ke3 bln mei..owh 29april ritu aku layak la tuk amk psikometrik test..layak test jeee punnn..masih jauh lg pjalanannya..huhu..time tu dorg suh submit sekali doc2 diri, ibu bapa, sijil semua tmasukla offer letter dr mne2 uni kalau da ada..so sape2 pny doc yg xlengkap lg dorg bg masa suh submit b4 result psikometrik test tu kuar..aku rs the main reason die bt test tu sbb nk kumpulkan all the applicant's doc especially offer letter dr uni..dorg nk survey bpe rmai y da dpt n y belum..thats why dorg kta yg da dpt uncond offer dberi priority..so yg tu aku xda lg..xsempattt da woo nk apply..lg 2 mggu je kot..nk amk ielts lg..kalau murah xpe ni rm590 tuuu..tp dgr cte da naik jdk rm610..tu kalau sekali amk..kalau da dua tiga kali amk..mau da beribu..huhu..owh duit suamiku..wawawawa

xpela tu nmenya xda rezki..insyaAllah nk apply lg taun dpn..kalau bole nk jgk merasa study kt obersea..wpn dlm idup aku xpnh sbnrny ada angan2, impian dan cita2 tuk study kt sana, tp dsebabkan bt master kt sana hanyala 1y, tu y seboleh2nya nk pegi jgk..tp sbnrny kalau aku nk g taun ni pn ssh..xd proper plan pn..sbb aku br je tau mara ada bt program siswazah luar negara ni..tau tu pn time application tu bkk dlm awal bln mac mcmtu..adk aku gtau..pastu tak aware ngan terms and conditions die tu..die kta pemohon mesti da dpt offer dr mne2 uni..n die bg tempoh setaun utk fly after dpt offer dr mara..after setaun xfly2 jgk maka tbatal la offer tu..aku plak pk nk apply mara ni dlu..knn2 nya bile da dpt mara br nk apply uni sbb ada tempoh setaun knnn..tp kalau ikut logik betol laaa, xkn die nk offer kt student yg xd offer uni lg kn..nmpk no xbersungguhnya nk blaja..kalau da apply uni tu kn nmpk la minat nk blajanya tuu..ni main hentam duk apply mara je, belum tentu dpt fly da kalau xcomply ngan requirement uni plak cane?kn da nmenya mnyusahkn org tu..ha kn da membebel..hehe..tp utk kes aku ni saje je cube2..xserius pn sbnrnya..actually aku plan nk bt kt delf university, neth sbbnya nt laki aku leh transfer sana..tgh syok2 berangan sekali suami tgk page delf uni tu, application tuk master da tutup daaaa..maka angan2 tgglla kenangan..haha tetb..

aku pn survey uni kt uk..majority application for master ttp bln 6 mcmtu..tp bile pikir2 blk kalau nk bt kt uk cm ssh la plak knnnn..nt ank bini duk uk, laki duk neth..da la kt negara org..xd sedara mara plak tuuu..kalau aku bwk diri sensorg xpe..ni ngan ank sekali..nk anta kt org jaga lg..owhhhh..da mcmtu gayanya aku pn hentikan la usaha aku nk carik uni..so da mara tulis cmtu awal2 cm lega la sket..da bole stop berangan untuk taun ni..kte continue angan2 tu taun dpn plak ye..haha..mmg sesuai benau la dgn keadaan aku yg xda uncond offer lg n y pasti xda usaha pn lg nk dptknnya.

for now aku plan nk keje dlu..tetp ari btekad nk crk keje nk crk keje..pnyudahnya angan2 tggl kngn lg..byk tol angan2 aku wehhh..serius da berangan angan kalau aku seorg jutawan, akan aku dot dot dot

p/s: kalau korang2 dluar sana terasa nk smbung blaja kt obersea (owh application ni applicable untuk yg nk smbung master, phd n profesional je ye..tuk undergrad ada program die sendiri) n trgn nk mtk pinjaman ngan mara bole la apply taun dpn..dlm bln 3 cmtu application bkk..kne sentiasa cek kt web mara..bole la nt stat2 apply uni dlu (uni yg top2 je tau mara nk), amk ielts semua..hehe..ok la babye..gud luck olllss




No comments:

Post a Comment